пятница, 17 октября 2008 г.

cannons restaurant new orleans la



Met de hele groep zitten we aan een luxe bar, met ieder een groot glas wijn voor zich.
Na een korte rondleiding bij het wijnhuis Bijerskloof zijn we aangekomen bij het leukste gedeelte: het wijnproeven. Nu de wijnen zeventien jaar hebben liggen rijpen, is dit het moment om de flessen open te trekken. Er wordt geproefd, geproost en gedronken.
Mijn gedachten zweven naar gisteren. Toen stond ik nog met een camera in mijn handen te luisteren naar de verhalen van de druivenplukkers.
Niekie van LokaalMondiaal moest een filmpje maken over de slechte arbeidsomstandigheden van de druivenplukkers in de wijngaarden. Dat leek mij interessant en zij kon nog wel een extra paar handen gebruiken, dus ik mocht met haar mee.
Na een uur geshaked te zijn in de trein, kwamen we aan in Stellenbosch. We werden opgehaald door Fatima van de organisatie ' Women on farms'. Tussen de prachtige bergen en groene bomen vertelde zij voor de camera over de embarmelijke omstandigheden waaronder vooral de vrouwen op de boederijen moeten werken. Totdat ze er letterlijk bij neervallen moeten de vrouwen op de boederijen met hun knieen in de modder het onkruid wieden. En dat allemaal voor het gammele loon van 250 rand per week, omgerekend ongeveer 20 euro.
Om het met eigen ogen te zien, vertrokken we naar een boederij vlakbij Stellenbosch. Een hobbelig kronkel weggetje leidde ons naar een aantal 'huisjes'. De mensen die op de boederij werken,' wonen'� vaak ook bij de boederij. Hun 'huisjes' bestaan uit houten platen� die bij elkaar worden gehouden door staaldraad en doeken. Ze hebben een open riool en het drinkwater wordt zo uit de grond gepompt. Oude vrouwtjes stonden gebogen over een teil vol water. Hun gerimpelde handjes wreven de vlekken uit de kleding. Een klein meisje met een snotneusje keek met grote ogen naar de camera. Haar blote teentjes staken in de modder.
En hier zit ik nu, een dag later, met een groot glas wijn voor me. Gelukkig weet ik dat de druivenplukkers bij Bijerskloof wel goed behandeld worden. Dit komt onder andere door de aandacht die de organisatie 'Women on farms' aan het onderwerp besteed.
Er moet nog veel gebeuren, maar 'Women on farms'� is al een eind op weg.
Ik weet wel dat ik nooit meer een glas wijn kan drinken zonder aan het meisje met haar grote ogen� te denken.


beer cooly, cannons restaurant new orleans la, cannons restaurant new orleans, cannons restaurant in new orleans, cannons restaurant in dana point.



Комментариев нет: